English (United Kingdom) Hungarian (formal)



SSME Szolgáltatástudomány


Innováció a szolgáltatásokban
A szolgáltatások egyre dinamikusabban növekvő részaránya a fejlett gazdaságokban közismert jelenség. A statisztikák szerint ezekben a gazdaságokban a legtöbb munkavállaló a szolgáltató iparágakban és a közszférában dolgozik. (Pl. az Egyesült Államokban dolgozó emberek 70 %-át a szolgáltató szektorban alkalmazzák, mely szektor az USA GDP-jének 80%-át adja.) A források hatékony és fenntartható felhasználásának fontossága egyre nő. Egyre többet fizetünk a szaktudásért, a tanácsadásért, az információért, a biztosításokért, az infrastruktúráért és a lízingért, és egyre kevesebbet a fizikai javak előállításáért, továbbfejlesztéséért és birtoklásáért.

A különböző tudományos eredmények, menedzsment és mérnöki ismeretek termelésben történő alkalmazásának köszönhetően egyre hatékonyabban állíthatunk elő egy sor terméket, pl. a személygépkocsi, a számítógép ma már könnyen elérhetővé vált széles felhasználó rétegek számára. Egy termék kifejlesztése, tökéletesítése jóval több időt és forrást igényel, mint magának a terméknek a legyártása, piacra történő bevezetése – mindez a szolgáltatás innovációjának súlyát növeli.


A szolgáltatások fejlődésével a kormányzati programok egyre komplexebbé válnak; az egyének, a családok egészségesebb, változatosabb életvitele biztosított; az információk gyors áramlása és az on-line terek pedig lehetővé tették, hogy olyan új szolgáltatási üzletformák jelenjenek meg, mint a Google, az Amazon, a Web 2.0 társadalomról már nem is beszélve.


Egy ilyen gyorsan változó és egyre komplexebb világban a szolgáltatás innovációja új készségeket és hozzájuk kötődő, azokat alátámasztó tudást igényel. Olyan szakemberekre van szükség, akik képesek megérteni és irányítani a különféle globális erőforrások felhasználását az értékteremtési folyamatokban, akik rendelkeznek a szolgáltatás innovációjának új készségeivel (ismerik a fejlett információs és kommunikációs technológiákat, az új globális üzleti modelleket). Az általuk képviselt és megvalósított pozitív változások folyamatos mivolta miatt ezeket a szereplőket adaptív innovátoroknak nevezzük.
   
Az üzleti élet és a társadalom általános képe a szolgáltatási innováció szempontjából egy óriási globális szolgáltatási rendszerként írható le, amely számos kisebb szolgáltatási rendszer (egyének, üzletek, kormányzati ügynökségek) összessége, amelyek értékteremtésre vonatkozó javaslatok révén lépnek interakcióba egymással. A szolgáltatás innovációja hatással van az ügyfél és a szolgáltató között zajló interakciókra, és javítja a termékek megtervezésének, kialakításának, fejlesztésének és értékesítésének folyamatát. A szolgáltatás innovációja növeli a szervezetek azon képességét, hogy az érdekcsoportokkal közösen tudjanak értéket teremteni, javíthatja az egyének életminőségét és segíthet abban, hogy a társadalom megoldást találjon olyan égető problémákra, mint pl. a népesség elöregedése.

A szolgáltatástudomány vagyis a Service Science, Management and Engineering (SSME) kialakulása a tudomány különböző területeit érintő fokozatos identifikáció története: szolgáltatásgazdaságtan, szolgáltatásmarketing, szolgáltatásüzemeltetés, szolgáltatástervezés, szolgáltatásinformatika/IT, szolgáltatás emberi erőforrás menedzsment, stb. A szolgáltatás terén egyre nagyobb teret nyer az a  felismerés, hogy a valódi fejlődés érdekében integráltabb megközelítésre van szükség. Az adaptív innovátoroknak elegendő ismerettel kell rendelkezniük a Service Science, Management and Engineering (SSME) vagy másképpen szolgáltatástudomány kialakulóban lévő területéről.

2004 óta az IBM, mint a szolgáltatási innovációhoz szükséges tudás és készségek aktív felhasználója, szorosan együttműködik sok más úttörő szerepet játszó szereplővel, és a szolgáltatáskutatás és oktatás szisztematikus megközelítésére szólít fel. Ennek eredményeképpen a különböző országokban eddig több tucat konferenciát tartottak az SSME kérdésköréhez köthetően. 2007 júliusában az IBM és a Cambridge University’s Institute for Manufacturing nemzetközi szimpóziumot szervezett, amely összegezte a szolgáltatástudomány jelenlegi helyzetét, és útmutatást fogalmazott meg a jövőbeli fejlődéshez. A dokumentum az alábbi linken érhető el:

http://www.ifm.eng.cam.ac.uk/ssme/documents/ssme_discussion_final.pdf
 


 





Feliratkozás az SZTMK hírlevelére

Név:
E-mail cím:
Leiratkozás

Hallgatóink / oktatóink mondták

„Nagyon nagy ajándék ez a képzés, ahol annyira átfogó tudásanyagot, gyakorlati útmutatót, személyiségbeli fejlődési lehetőséget kapok, mint sehol máshol. Védett környezetben próbálhatom ki magam, kiváló oktatók segítségével, és egy fantasztikus csapat részeként. Köszönöm mindezt!” (Katona Krisztina)

Kapcsolat

Szolgáltatástudományi Módszertani Központ Alapítvány

Postacím: H-1396 Budapest, Pf. 477.
Tel: (+36) 1 371 0068
Fax: (+36) 1 205 3318

info@sztmk.hu

 

Címünk:

1061 Budapest,

Andrássy út. 17. III. 11

 

Ügyfélfogadási rend:
Hétfő: 10 - 13
Előzetes időpont egyeztetés:
+36 70 397 5434 

Intézmény-akkreditációs lajstromszám:
AL-2527

Engedélyszám:
E-000107/2014

 


Hirdetés



Támogatja a Joomla!. Hosted by petend. Valid XHTML and CSS.