English (United Kingdom) Hungarian (formal)



Kutatások
A globális trendek, a fenntartható fejlődés irányába tett lépések meghatározzák mind a kormányzat, mind a gazdaság szereplőinek beruházási politikáját. A szolgáltatási rendszerekkel foglalkozó szakembereknek a szolgáltatások fejlesztésére és innovációjára vonatkozó akciótervek kidolgozásakor ezt szem előtt kell tartania.

1.    A demográfiai trendek és a fenntarthatósággal kapcsolatos aggályok megnövelik az igényt a közszolgálati tevékenységek, valamint az életminőséggel és a környezeti problémákkal kapcsolatos szolgáltatások iránt.

A fejlett országok egyre öregedő népessége, a fejlődő országok fiatalabb populációja, a tömeges bevándorlás egy sor szolgáltatás iránt fokozottabb igényt teremt: az egészségbiztosításnak, az oktatásnak új kihívásokkal kell szembenéznie, a munkaerőt alkalmazók új feladatokkal szembesülnek, s mindez hatással van a kormányzati és a helyi közösségek szolgáltatási tevékenységére is. A fenntartható fejlődésre való törekvés jegyében egyre dominánsabbak lesznek az energiához kapcsolódó (pl. szállítás és építőipar), valamint a környezettel kapcsolatos szolgáltatások.
A fejlett országokban egyre növekvő piaci szegmens támaszt egyre magasabb minőségi elvárásokat a szolgáltatásokkal szemben. A különböző demográfiai szegmensek különböző szintű szolgáltatásokat keresnek, a piacon egyidejűleg vannak jelen az alacsony költségvonzatú és a magas ár-érték arányt képviselő megoldások. A szolgáltatások egyéni és kulturális különbségektől függenek majd. A kutatásoknak arra kell megoldást találniuk, hogy hogyan hozhatók egyensúlyba a gazdasági, technikai és társadalmi igények az egyes fogyasztói szegmenseknek megfelelően.

A fenntarthatósági előrejelzések egyre inkább befolyásolják a szolgáltatások megtervezését és megvalósítását.

2.    A gazdasági és a technológiai trendek, a globalizáció, automatizáció, az önkiszolgáló technológiák, „a szolgáltatás iparosodása”, a globálisan integrált vállalkozások elterjedése egyre újabb kihívásokat jelentenek a hatékony és jövedelmező szolgáltatásokat, szolgáltatási rendszereket elváró társadalom számára.

A globálisan integrált vállalkozások számának növekedése az információs-kommunikációs technológiák infrastruktúrájának további fejlesztését igényli, amely lehetővé teszi az érték migrációját a tudásigényes, az infrastrukturális szolgáltatókhoz kapcsolható üzleti és professzionális szolgáltatások irányába.

A szolgáltatási tevékenységekben bekövetkezett fejlődés megteremti a készséghiányt. Ennek megszüntetésére adaptív munkavállalókra van szükség, akik a gazdaság fejlődésével párhuzamosan maguk is változnak, vezető szerepet töltenek be a piaci és a technológiai innováció terén és élnek a technológiai és társadalmi változások felgyorsult tempójából adódó lehetőségekkel. A kutatóknak és az oktatóknak szem előtt kell tartaniuk, hogy egyre több olyan emberre lesz szükség, akik egyaránt rendelkeznek alapos szaktudással és széleskörű, más tudományterületekre kiterjedő ismeretekkel.

3.    Az internetes együttműködés és a web-alapú szolgáltatások, mint pl. az open source  szoftverek vagy a szoftver, mint szolgáltatás (SaaS - software as a service) megoldások trendje tovább fejlődik. Az innovatív üzleti modell és a regulatory compliance (szabályoknak történő megfelelés) problémakörét a kutatók fokozottan vizsgálják.

A P2P (computerek közötti közvetlen összeköttetésen alapuló) együttműködés mértéke egyre növekszik az internetes kommunikáció és a közösségi IT eszközök használata révén (web 2.0, YouTube, MySpace, Wikipedia), illetve a virtuális világok megjelenésével párhuzamosan (többszereplős játékok, Second Life). Ez egyének közötti szolgáltatáscseréhez vezet, egyre több ad-hoc jellegű szolgáltatási hálózat alakul ki. A kutatásnak fel kell ismernie a szolgáltatásnyújtás hagyományos határainak kiterjedését.

4.    A szervezeti innovációt érintő trendek különösen fontosak a szolgáltatási tevékenység fejlődésében, több kutatásra van szükség ahhoz, hogy megértsük a fogyasztói igények, a technológia, az üzleti modellek, az irányítás és a szervezeti innováció együttes evolúcióját.

Felmérések igazolják, hogy a szolgáltató cégek mintegy harmada innováció gyanánt kizárólag szervezeti megújulásra gondol. Közismert, hogy az IT technológiák alkalmazásának nagy előnye az érintett tevékenységek átszervezéséből fakad. Ez csak részben igaz a szolgáltató szektorra, mivel egy sor tevékenység az alacsony technológiai intenzitásúak körébe tartozik. Az új IT olyan mértékű változásokat hoz magával a szolgáltatások terén is, amely sokakat késztet majd arra, hogy átgondolja a napi munkavégzés addig kialakult gyakorlatát és szervezeti struktúráját, mindezzel eddig elképzelhetetlen mértékű változásokat indítva el.


Reference:
IfM and IBM. (2007). Succeeding through Service Innovation: A Discussion Paper. Cambridge, United Kingdom: University of Cambridge Institute for Manufacturing. ISBN: 978-1-902546-59-8
 

 





Feliratkozás az SZTMK hírlevelére

Név:
E-mail cím:
Leiratkozás

Hallgatóink / oktatóink mondták

„Magas szintű képzés, amely elősegíti szakmai tudásom fejlődését. Rengeteg életszerű példával találkozom, ami alá van támasztva elméleti háttérrel. A tanárok tudása nem csak elméleti, hanem szakmai is, mert sokat dolgoztak az adott szolgáltatásban. Az órák jó hangulatban folynak. Figyelembe veszik kéréseimet, szükségleteimet. Nagyon élvezem a képzést. Számomra egy hatalmas lehetőség.” (Slott Imre)

Kapcsolat

Szolgáltatástudományi Módszertani Központ Alapítvány

Postacím: H-1396 Budapest, Pf. 477.
Tel: (+36) 1 371 0068
Fax: (+36) 1 205 3318

info@sztmk.hu

 

Címünk:

1061 Budapest,

Andrássy út. 17. III. 11

 

Ügyfélfogadási rend:
Hétfő: 10 - 13
Előzetes időpont egyeztetés:
+36 70 397 5434 

Intézmény-akkreditációs lajstromszám:
AL-2527

Engedélyszám:
E-000107/2014

 


Hirdetés



Támogatja a Joomla!. Hosted by petend. Valid XHTML and CSS.