English (United Kingdom) Hungarian (formal)



XXX
Innováció a szolgáltatásokban
A szolgáltatások egyre dinamikusabban növekvő részaránya a fejlett gazdaságokban közismert jelenség. A statisztikák szerint ezekben a gazdaságokban a legtöbb munkavállaló a szolgáltató iparágakban és a közszférában dolgozik. (Pl. az Egyesült Államokban dolgozó emberek 70 %-át a szolgáltató szektorban alkalmazzák, mely szektor az USA GDP-jének 80%-át adja.) A források hatékony és fenntartható felhasználásának fontossága egyre nő. Egyre többet fizetünk a szaktudásért, a tanácsadásért, az információért, a biztosításokért, az infrastruktúráért és a lízingért, és egyre kevesebbet a fizikai javak előállításáért, továbbfejlesztéséért és birtoklásáért.

A különböző tudományos eredmények, menedzsment és mérnöki ismeretek termelésben történő alkalmazásának köszönhetően egyre hatékonyabban állíthatunk elő egy sor terméket, pl. a személygépkocsi, a számítógép ma már könnyen elérhetővé vált széles felhasználó rétegek számára. Egy termék kifejlesztése, tökéletesítése jóval több időt és forrást igényel, mint magának a terméknek a legyártása, piacra történő bevezetése – mindez a szolgáltatás innovációjának súlyát növeli.


A szolgáltatások fejlődésével a kormányzati programok egyre komplexebbé válnak; az egyének, a családok egészségesebb, változatosabb életvitele biztosított; az információk gyors áramlása és az on-line terek pedig lehetővé tették, hogy olyan új szolgáltatási üzletformák jelenjenek meg, mint a Google, az Amazon, a Web 2.0 társadalomról már nem is beszélve.


Egy ilyen gyorsan változó és egyre komplexebb világban a szolgáltatás innovációja új készségeket és hozzájuk kötődő, azokat alátámasztó tudást igényel. Olyan szakemberekre van szükség, akik képesek megérteni és irányítani a különféle globális erőforrások felhasználását az értékteremtési folyamatokban, akik rendelkeznek a szolgáltatás innovációjának új készségeivel (ismerik a fejlett információs és kommunikációs technológiákat, az új globális üzleti modelleket). Az általuk képviselt és megvalósított pozitív változások folyamatos mivolta miatt ezeket a szereplőket adaptív innovátoroknak nevezzük.
   
Az üzleti élet és a társadalom általános képe a szolgáltatási innováció szempontjából egy óriási globális szolgáltatási rendszerként írható le, amely számos kisebb szolgáltatási rendszer (egyének, üzletek, kormányzati ügynökségek) összessége, amelyek értékteremtésre vonatkozó javaslatok révén lépnek interakcióba egymással. A szolgáltatás innovációja hatással van az ügyfél és a szolgáltató között zajló interakciókra, és javítja a termékek megtervezésének, kialakításának, fejlesztésének és értékesítésének folyamatát. A szolgáltatás innovációja növeli a szervezetek azon képességét, hogy az érdekcsoportokkal közösen tudjanak értéket teremteni, javíthatja az egyének életminőségét és segíthet abban, hogy a társadalom megoldást találjon olyan égető problémákra, mint pl. a népesség elöregedése.

A szolgáltatástudomány vagyis a Service Science, Management and Engineering (SSME) kialakulása a tudomány különböző területeit érintő fokozatos identifikáció története: szolgáltatásgazdaságtan, szolgáltatásmarketing, szolgáltatásüzemeltetés, szolgáltatástervezés, szolgáltatásinformatika/IT, szolgáltatás emberi erőforrás menedzsment, stb. A szolgáltatás terén egyre nagyobb teret nyer az a  felismerés, hogy a valódi fejlődés érdekében integráltabb megközelítésre van szükség. Az adaptív innovátoroknak elegendő ismerettel kell rendelkezniük a Service Science, Management and Engineering (SSME) vagy másképpen szolgáltatástudomány kialakulóban lévő területéről.

2004 óta az IBM, mint a szolgáltatási innovációhoz szükséges tudás és készségek aktív felhasználója, szorosan együttműködik sok más úttörő szerepet játszó szereplővel, és a szolgáltatáskutatás és oktatás szisztematikus megközelítésére szólít fel. Ennek eredményeképpen a különböző országokban eddig több tucat konferenciát tartottak az SSME kérdésköréhez köthetően. 2007 júliusában az IBM és a Cambridge University’s Institute for Manufacturing nemzetközi szimpóziumot szervezett, amely összegezte a szolgáltatástudomány jelenlegi helyzetét, és útmutatást fogalmazott meg a jövőbeli fejlődéshez. A dokumentum az alábbi linken érhető el:

http://www.ifm.eng.cam.ac.uk/ssme/documents/ssme_discussion_final.pdf
 

 





Feliratkozás az SZTMK hírlevelére

Név:
E-mail cím:
Leiratkozás

Hallgatóink / oktatóink mondták

„Én úgy látom – általános munkát keresőként – hogy minden cég, vállalat, gyár, irodák normális állásai olyan irányba haladnak, hogy ügyfélszolgálatban, vállalati kommunikációban, adattárkezelésben kell képzettnek, vagy tapasztaltnak lenni. Ez a tanfolyam azt mutatja meg, hogy van ez a mai változó időkben.” (Garzó Mihály)

Kapcsolat

Szolgáltatástudományi Módszertani Központ Alapítvány

Postacím: H-1396 Budapest, Pf. 477.
Tel: (+36) 1 371 0068
Fax: (+36) 1 205 3318

info@sztmk.hu

 

Címünk:

1061 Budapest,

Andrássy út. 17. III. 11

 

Ügyfélfogadási rend:
Hétfő: 10 - 13
Előzetes időpont egyeztetés:
+36 70 397 5434 

Intézmény-akkreditációs lajstromszám:
AL-2527

Engedélyszám:
E-000107/2014

 


Hirdetés



Támogatja a Joomla!. Hosted by petend. Valid XHTML and CSS.